Són populars els quaderns o dossiers d’estiu, ja siguin recomanats per les mateixes escoles, imposats pels professors, com a proposta de les mateixes famílies o, perquè no negar-ho, per motivació del propi infant. Crec que l’objectiu d’aquests deures d’estiu és que l’infant no s’oblidi d’aquells coneixements i habilitats apresos durant el curs ja que tenim una por imperiosa que si no hi ha un treball metòdic i constant al setembre ja no sabran agafar el bolígraf… però fa poc temps que es qüestiona la necessitat dels deures, si tots els coneixements són imprescindibles o oblidables, si hi ha alguna altra manera d’aprendre o de posar en pràctica el que s’ha après que a través de la confecció de deures i dossiers. Paral·lelament, les xarxes s’omplen cada finals de juny amb deures originals, romàntics i bucòlics. Doncs bé, ara que ja estem de tornada a l’escola, hem de dir que aquest estiu, la Q ha fet els deures!

Aquest estiu la Q ha observat els ocells per primera vegada, s’ha fascinat amb la natura que l’envolta, ha après a dir hola, aigua i allà, ha fet amics, ha après a beure d’una ampolla, ha experimentat amb el tacte de les roques, les plantes i els troncs, ha abraçat els arbres, ha vist una posta de sol, ha jugat amb la sorra i les onades, ha escoltat i ballat música, ha pintat, ha enganxat gomets, ha fet transvasaments amb l’aigua,  ha constatat que hi ha objectes que suren i que no, s’ha relacionat amb els cosins, ha caminat per la ciutat i per la muntanya, ha fet equilibris amb les arrels d’un arbre, ha tocat animals, reconeix els gossos, ha vist una obra de circ, ha fet i desfet construccions, ha comprovat que amb els peus mullats pot relliscar i ara va més en compte quan els té mullats, ha extret conclusions a partir de l’experiència, ha aplaudit, ha provat nous aliments, ha descobert la seva ombra i que pot moure la llengua,…

No li confereix l’estiu un munt d’aprenentatges? No adquirim un munt de coneixements a través de l’experiència? No ens enriqueixen les activitats diverses més que els dossiers d’estiu?

Aquest estiu ho he vist clar, l’estimulació (i el conseqüent aprenentatge) que ha rebut la Q aquest estiu no la pot tenir cap infant amb un dossier. No ens hem de preocupar pels dossiers d’estiu, sinó per proporcionar als nostres fills/es un munt d’experiències i jocs que els permetin créixer amb tots els sentits i en tots els sentits; l’aprenentatge viscut és l’aprenentatge més significatiu (i el que menys s’oblida).

Què en penseu vosaltres? També heu tingut un estiu enriquidor? Us feien fer dossiers d’estiu quan éreu petits? En fan o voleu que els vostres fills/es en facin?